Nog wat opvallendheden

Als je je (vooraf) bedenkt hoe Canada is, dan dacht ik aan vriendelijke Amerikanen (no offence) met natuur zoals in Noorwegen. Heel westers land dus, dus op veel vlakken vergelijkbaar met Nederland. Toch zijn sommige dingen anders…

2016-09-24_21-27-45

Boer zoekt vrouw

Van onder naar boven gezien, zie je de brievenbussen van iedereen die in een gehucht woont. We reden op een niet zo’n grote weg (wel met asfalt) en maakte een stop bij een tentje. Dit tentje was bijna net zo uitgebreid als bij de Canadese boer van Boer zoekt vrouw seizoen 2016. Kan je gelijk tanken, boodschappen doen, pizza eten, als je de post gaat ophalen. Ook wel makkelijk als postbode…

Stoplichten en verkeersregels

In het buitenland rijden is toch altijd net iets anders dan thuis. Zo kwamen wij er pas na 3 weken achter dat de rechtsaf door een rood stoplicht mag en rechts inhalen op de snelweg ook mag (en wij maar denken wat een aso’s)!

Stoplichten hebben op sommige plekken niet alleen kleuren maar ook vormen (zie foto), waarvan ik het nut niet helemaal zie. Verder veel stopborden met de regel “wie het eerst komt”. Deze kende we al uit Zuid Afrika, maar blijft een lastige als je het niet gewend bent.

De leukste borden zijn die met sneeuwscooters en quats, die aangeven dat ze op de weg moeten. Wij konden het ons nu niet voorstellen, maar het bewijst wel dat hele dorpen in de sneeuw komen te liggen en andere vervoersmiddelen nodig zijn.

Wij vermoeden dat deze piramides (gespot in alle 4 provincies) ook met het koude weer te maken hebben. Ik denk dat er zand (of iets dergelijks) opgeslagen ligt voor als het gaat vriezen.

Akkerbouw en vee

We hebben heel weinig koeien op het land gezien. Waarschijnlijk zijn er niet zo veel koeien en anders stonden ze binnen. Mooie grote schuren en silo’s hebben we wel gezien.

Akkerbouw blijkt ook niet Canada’s interesse te hebben. Onze gastheer werkt bij een grote supermarktketen en wist ons te vertellen dat de meeste groente en fruit wordt geïmporteerd. Hier om de hoek (redelijk centraal in Toronto) is dan wel weer een bloemenzaak die groentes uit de provincie verkoopt…

Dit is trouwens ook één van de redenen dat de supermarkt hier vrij prijzig is.

Halleluja

De kerk doet het hier nog goed. Zeker in de landelijke gebieden hebben we in kleine dorpen grote kerken gezien. In de buurt van Quebec was er een Jezus dome en op Cape Betron was er een man in een dorpscentrum met een kartonnen bord. Ik ben de letterlijke tekst vergeten, maar strekking was iets van “the lord loves you”.

Recycling

Overal wordt het aangeven: scheid uw afval. En soms maken ze het je makkelijk, maar soms ook lastig. Zo is het makkelijk omdat bijna overal wel meerdere prullenbakken zijn, met andere kleuren en tekstaanduiding. Maar het verschilt per locatie wat als recyclebaar wordt gezien en wat niet. In de meest verwarrende vorm kon je kiezen uit “nat” of “droog” afval.

Hygiëne

Met de hygiëne zit het wel goed. Op elke afgelegen “droge” toilet (gat in de grond) is wcpapier en desinfect aanwezig. Zelfs in de bank is desinfect beschikbaar en ook rijkelijk in het aquarium (al valt daar ook op allerlei knopjes te drukken en is het wel een fijn idee om handen te ontsmetten).

Amerikaans

Zo Amerikaans als ik had verwacht is het hier toch niet. Oké genoeg fastfoodketens, grote auto’s en nog grotere mensen. Eigenlijk werd het pas Amerikaanser hoe dichter we bij Toronto kwamen (vooral de manier van praten). Met als hoogtepunt een mevrouw die in het aquarium vooral bezig was met selfies maken, maar dan zonder vissen achter haar 😮 . Al geeft het water wel mooie effecten.

img_20160929_134030Wat we verder gaan missen:

• Eekhoorntjes
  • Sterrenhemel
  • Crusmix
  • Bossen, meren, bulten en bergen
  • Weinig mensen

Vandaag nog even shoppen, want kleding is dan wel weer heel betaalbaar.

Follow the sun

Het laatste bericht kwam uit het Mont-Mégantic park ten zuid-oosten in de Quebec provincie. Mooi klein park, zeer kindvriendelijk en volgens de LP (reisgids) gegarandeerd wild life spotten. Wij hebben de meest toegankelijke wandeling (je kunt het geen hike noemen) met de gratis kinderbuggy gemaakt. Geen dier gezien! Wel hoefjes en mooie bomen en planten.

Bij het vertrek was het toch prijs! En werden we beloond door twee kastanje bruinen herten! We reden door naar Montreal en hebben daar het Biosfeer museum bezocht.

img-20160929-wa0007

Interessant, maar vooral veel mooie beelden van de natuur. Hoofd boodschap: geniet van de natuur, dan ben er vanzelf zuinig op. En dat merken we hier ook. Aan de ene kant biedt de natuur grondstoffen (hout, olie) en toerisme, maar dat schaadt de natuur ook. De gemiddelde Canadees houdt ook erg van de natuur: Op zoveel erven staat een camper of caravan, wat toch suggereerd dat er flink wordt gekampeerd.

Na het museumbezoek was het al 17h en met Flora’s schema heb je dan nog een uur voordat het avondritueel begint. Dus wij probeerde de befaamde overnachtingsplek Walmart uit. Deze alles winkel (soort jumper, zeeman, blokker, aldi mix) ziet campers als goede klanten en biedt één overnachting op de parkeerplek aan. Er zijn zelfs allerlei websites om deze plekken met reviews te vinden! Met ook beperkt gratis internet van de Walmart hadden wij een prima nacht.

Zomer gevoel
Het Aloquin park stond op ons lijstje maar we moesten nog een tussenstop maken. Het weerbericht bracht ons via Thousand Islands (veel eilanden in een groot meer, waar vaak te grote huizen opgebouwd zijn) naar Prince Edward County. Dit schiereiland staat bekend om zijn duurzaamheid, biologische producten en wijn (en dus aangenaam klimaat). En we hadden prijs! Zelfs een duik* in het meer kunnen maken!

*je kent het wel, beetje fris water, onduidelijke ondergrond, kriebel plantjes… Dus je duikt niet maar gaat heel voorzichtig te water 😉

Grot
De dag erna hebben we het eiland verder verkend. Daarna lieten we ons weer gidsen door het weer een kwamen we uit in Warsaw Cave Park. Mooie natuur weer, maar nul faciliteiten. Zoals de naam al zegt zijn hier grotten te vinden. Met een baby zijn deze beperkt toegankelijk en als wereldreiziger moet ik toegeven dat ik spannendere grotten heb gezien. Daarentegen was de omgeving wel super mooi. Misschien wel een van de mooiere bossen, door de openheid, diversiteit aan planten. Ook een kleine hike gemaakt en zelfs een stekelvarken gespot!

Toronto
Het Algoquin park hebben we niet meer gehaald. Met een overnachting dichtbij Toronto hebben we vandaag de camper ingeleverd en zijn we warm ontvangen door May en RJ. Morgen gaan we down town!

Nog maar een 3 nachten!

Ons Ritme

Deze dag begint met regen. Mooie gelegenheid om rustig aan te doen en een blogje te schrijven over hoe ons ritme eruit ziet (als je meer van mooie plaatjes houdt, sla dan deze blog over 😉 ).

We worden tussen 6 & 7 door Flora gewekt. We hebben de slaapkamer ondertussen zo verbouwd met een bankkussen en koffer dat we met z’n 3en daar kunnen slapen en dat is wel zo lekker warm en makkelijk voor de nachtvoeding (die horen blijkbaar bij de vakantie).

3 sterren ontbijt

We ontbijten hier met Crusmix (blend van crusli en cornflakes), getoast brood (als we elektriciteit hebben, want het brood is erg zacht), wat fruit en soms een ei. Flora zetten we in de draagtas en zij eet gezellig mee.

img-20160923-wa0003

Na het ontbijt hebben we twee opties: inpakken en wegwezen zodat Flora haar eerste slaap al rijdend maakt of haar nog even in het tentje leggen. Dan rijden we tegen 11h weg.

Tussen 12 & 13 maken we een stop. Soms is dit op een willekeurige plek – lang leven de camper – en soms op een parkeerplek van een supermarkt. Dat zijn sowieso allemaal type AH XL en vaak is een subway en tankstation in de buurt.

Als de buik, koelkast en tank weer vol is rijden we naar de overnachtingsplek. Vaak maken we dan een hike (1,5 tot 3h), Bij terugkomst nog even spelen op bed met Flora (rollen, draaien, zitten, achteruit kruipen) en dan gaat Flora naar bed en gaan wij koken. We zijn één keer uiteten geweest, maar met een ander ritme is dat vrij uitdagend met een baby. Dus eten we veel pasta, rijst en aardappelpuree.

Canadese Yatzee

Na het eten spelen we elke avond een potje yatzee. Interessant detail voor de yatzee liefhebbers: we hebben een Canadese versie met ook de opties “one pair” en “two pair”. De Canadese regels bevallen mij prima!

Om 21h is het vaak al bedtijd, dus we slapen hier genoeg!

Zon, een bui en 100.000.000 sterren

Als een echte Hollander betaamd moet ik ook wat over het weer zeggen. Echte nazomer in het kort. Iets langere versie is dat we overdag vaak zonnig weer hebben en een graad of 20 en ‘s nachts was het 15 en is het nu zo’n 10 graden. Afgelopen nacht was het 11 graden, brrrr. Maar we stonden dan ook wel op een schitterend plekje.

Dit gebied is ontstaan door een meteor, hoe het precies zit, moeten we nog even checken op Google earth. Voordeel van het laag seizoen was dat we overal in het park mochten staan en er geen andere kampeerders leken te zijn. Dit bracht ook een prachtige heldere nacht met vele sterren, satellieten, vliegtuigen, planeten en vallende sterren.

Noordelijker komen we niet

We kwamen van een heel andere plek: Park Saguenay. Hier hebben we een hike gemaakt waar we “veel” andere mensen zijn tegengekomen. Ja, het was een mooie tocht, en de fjorden zijn een toeristische trekpleister, maar veel mensen zullen de tocht ook gemaakt hebben voor het Maria beeld. Deze tocht was namelijk onderdeel van een Canadeese mini “Santiago de Compostello”. Nee, ik verzin het niet, het stond echt op een bordje.

De hike begon voorspoedig maar precies op de top (gelukkig net na het voeden) kregen we een bui op onze dak! Flora leek er de grootste lol in te hebben en wij wrongen ons in bochten om haar droog te houden (gelukt!)

img_20160920_080412Als je dan op de camping komt en je ziet de andere vakantiegangers druipend naast hun tentje staan dan voelen wij de luxe van de camper! Zo kan flora gewoon in bad.

Ondertussen zijn we afgedaald naar de bewoonde wereld (dus weer wifi) en zitten we op een camping waar alle vaste gasten golfkarretjes hebben om zich te verplaatsen. En zo groot is deze camping ook niet (voor de kenners: kleiner dan De groene oase en ongeveer net zo groot als Rivo Torto)!

Off season

September is buiten het hoofdseizoen, dat wisten we. Maar ook bekent om de Indian Summer (de mooie herfstkleuren) en daarom hadden we niet verwacht dat er al zaken dicht zouden zijn. Zo bleek een camping al dicht, een eettentje en winkeltje op de camping dicht, en gister hebben we “wild gekampeerd”. Mt Carleton Provincial Park was open tot 20h, alle campsites waren gesloten, maar we mochten wel op de parkeerplaats overnachten. Dan merk je eigenlijk pas echt de voordelen van een camper.

Een mooie hike gemaakt in het park. Niveau “difficult” en een kaartje waarvan de afstanden totaal niet klopte. Dit keer weinig beesten, alhoewel we hoefjes en ander bewijs van hertjes hebben gevonden.

Quebec

We zijn vandaag de 3e provincie binnen gereden. En zoals de naam doet vermoeden zijn we in het Franstalige gedeelte van Canada. Tot heden hebben wij ons in ons beste Frans kunnen redden of werd er goed en enthousiast Engels gesproken. Mijn Frans is helaas niet goed genoeg om te ontdekken hoe anders het tov het Franse Frans is… grappige plaatsnamen levert het wel op!

Onderweg ook veel van de houtkap industrie gezien en ook “stenen”huizen. Vaak plakstrips of andere nepperij. Mag de pret niet drukken. We hebben er vandaag zelfs een uurtje bij gekregen (andere tijdzone)!

Voor wie zich afvraagt waar we ergens zitten: op de blauwe stip, morgen aan de andere kant van het water.

Kilometers

Fijn van Canada dat ze ook graden in celcius aangeven en met kilometers rijden (tov fahrenheit en miles). We hebben nu bijna 400km met de camper erop zitten. De eerste provincie Nova Scotia hebben we vooral met de auto verkent. Gister waren we op een camping aan de Bay of Fundy. Hier heeft het water wel een verschil van 6meter tussen eb en vloed. Al klinkt dit spannender dan het is (het duurt ook +-6h voordat het van eb vloed wordt, het levert wel een mooie kust op.

New Brunswick

Onze tweede provincie is NB. Wellicht iets minder bekend, maar onze eerste stop in het Kouchibouguac is een mooie plek. We blijven hier zelfs twee nachten! Onze eerste hike (praktisch om de camping site heen) al weer bewijs van harige bewoners…

Wild life

De gebruikelijke dieren die je op een gemiddelde vakantie tegenkomt, hebben we hier ook gezien: krekels, spinnen, eekhoorns, vogels… Maar je kan in Canada ook bijzondere dieren tegenkomen zoals beren (bruine beren in het oosten) en Moose (rendier).

Op onze eerste hike, Salt Mountain voor de kenners, gingen we zoek naar Balt Eagels, maar werden we binnen de eerste meters verrast door een voetafdruk… Na het raadplegen van “experts” is onze conclusie dat het een beer moet zijn geweest. Geen paniek, beren zijn conflict vermijdend, we hebben ons goed ingelezen wat te doen en een berenbelletje gekocht.

img-20160912-wa0000

Onze tweede hike was op de Cabot trail. We hebben maar een klein stukje hiervan gezien, super mooi! En succesvol, want we mochten een medium size Moose van best dichtbij bewonderen. Wat een grappige kop hebben die beesten toch!

img-20160912-wa0008

In memory of

Helaas ook redelijk wat roadkills zoals vossen, wasbeer en stekelvarken. En een gestrande walvis.

Gister hebben we ook het verdrietige nieuws gehad, dat Kwen is ingeslapen. Het ging al niet zo goed met haar en onze lieve buren hebben haar een rustig uiteinde gegeven.

Camper

Naast al het dierennieuws, hebben we ook onze eerste nacht de camper doorgebracht. Luxe is hij zeker en best fris ‘s nachts!